Ryhmäliikunnat

LSTS tarjoaa monipuoliset ryhmäliikuntatunnit liikuntakeskuksille, työyhteisöille ja kaveriporukoille. Valitse tarpeiden mukaan mieleisesi tunti tai tunnit ja ota yhteyttä!

Les Mills -konseptin lisenssitunnit. Tunnit ohjataan vain tiloissa, joissa on mahdollisuus ohjata Les Mills -lisenssitunteja. BORN TO MOVE™ -tunnit onnistuvat helpommin toteuttaa muissakin tiloissa.

Ohjelmat vaihtuvat kolmen kuukauden välein, jolloin tulee uusi musiikki ja koreografia, poikkeuksena BORN TO MOVE™, josta tulee uusi ohjelma 4 kk välein.

BORN TO MOVE™

BORN TO MOVE™ 8–12v on lapsille suunniteltu hauska ryhmäliikuntatunti. Tunnilla soitetaan motivoivaa musiikkia ja siellä tehtävät yksinkertaiset liikkeet ovat saaneet vaikutteita eri tanssityyleistä, itsepuolustuslajeista ja joogasta. Tämä ryhmäliikuntatunti tarjoaa lapsille mahdollisuuden kehittää taitojaan liikkuen ja leikkien.

Les Mills BORN TO MOVE™ 8–12v tarjoavat lapsille ja nuorille tilaisuuden energian purkamiseen ja liikkumiseen heille luonnollisella tavalla. Ohjattu liikunta tukee itsetunnon ja koordinaatiokyvyn kehittymistä sekä mahdollistaa hauskanpidon muiden samanikäisten tunneilla käyvien lasten kanssa.

BODYCOMBAT™

BODYCOMBAT™ sisältää vaikutteita eri taistelulajeista kuten nyrkkeily, karate, taekwondo, kung fu, kickboxing, muay thai ja capoeira. Tällä tunnilla saat purkaa energiaasi ja kehittää kestävyysvoimaa ja räjähtävää voimaa. Tunnin aikana haastat keskivartalosi jopa 1700 “vatsaisku”-aktivaatiolla, ylävartalosi iskuihin ja alavartalosi potkuihin tehokkain yhdistelmin eli liikesarjoin.

Kuvittelet itsellesi vastustajan ja kohdistat iskut ja potkut oikeisiin kohtiin musiikin tempoon taistellen sekä tekniikkaa kehittäen joka kerta enemmän ja enemmän. Tunnin loppupuolella harjoitetaan lihaskuntoa sekä toteutetaan keholle palauttelevat venytykset ja rauhallinen kata, eli toistetaan erilaisia hyökkäys- ja puolustustekniikoita.

BODYPUMP™

BODYPUMP™ on lihaskestävyystunti, jossa apuna ovat tanko, painot sekä lauta ja matto. Tunnin aikana tulee jopa 1200 toistoa eri lihasryhmille. Eri tempojen vaihteluilla saadaan myös rasittavuutta jaoteltua. Tunti haastaa sinut tekemään aina vaan kovemmin ja useamman tunnin jälkeen lisäämään painoja, tiettyyn rajaan saakka, sen jälkeen painoja on hyvä vaihdella.

Bodypumpissa on tärkeä keskittyä tekniikkaan, koska toistoja tulee hurjan paljon! Asiakkaana on kuunneltava tarkoin ohjeet ja katsottava miten ohjaaja näyttää liikeradat eli kohdistaa kuormituksen.

BODYBALANCE™

BODYBALANCE™ koostuu Tai Chi-, jooga- sekä pilatesliikkeistä, jossa haetaan liikkuvuutta ja voimaa. Tämä on kehon ja mielen tunti, jossa pääset keskittymään, tasapainottumaan ja rauhoittumaan. Tunnin aikana keskitytään yhdistämään hengitys ja liike. Liikkuminen tapahtuu musiikkiin ja liikkeet tuntuvat joko vahvoilta tai venyttäviltä, joskus jopa erittäin dynaamisilta.

Pääasia on, että kehosi pääsee tunnin aikana sekä sen jälkeen kokonaisvaltaisesti harmoniaan ja seesteiseen tilaan tasapainoisesti. Tunnin lopussa on meditaatio hetki, joka kestää noin 10 minuuttia. Meditaatiossa mielesi ja kehosi pääsee lepäämään ja ottamaan palautteen harjoittelusta.

GRIT Strength™

GRIT™ Strength on 30 min kestävä HIIT (High Intensity Interval Training) -harjoitus. Grit-tunnilla treenataan kehoa aivan sen äärirajoilla. Harjoittelussa käytetään esim. levytankoa, painoja, lautaa.

Tunnilla kehitetään mm. lihasvoimaa, kestävyyttä, ponnistusvoimaa, hapenottokykyä. Tämä puolituntinen on suorastaan täynnä räjähtävää energiaa eikä jätä ketään kylmäksi. Tulokset näkyvät nopeasti!

CXWORX™

CXWORX™ on vahva keskivartalo tunti, jossa käytetään välineinä kuminauhaa, painoa sekä mattoa. Kaikki ydin on keskivartalossa, joka kannattelee meitä ryhdikkäästi, ja jos ei vielä, niin vähintäänkin säännöllisen aktivaation kautta. Tunti sopii pääsääntöisesti kaikille ja kestää 30 min. Tunnilla annetaan vaihtoehtoja eli erilaisia variaatioita.

CXWORX™ harjoitukset ovat, dynaamisia rutistuksia, staattisia hover-kannetteluja ja stabilaattoreiden vahvistusta eli silloin lihakset tukee jotain liikettä. Tunnilla tulet aktivoimaan myös muita lihasryhmiä ja kehosi alueita, kuten takareisiä, pakaroita ja alaselkää. Ihanan tehokasta!

Muut ryhmäliikunnat

Sisäpyöräily

Sisäpyöräily on tunti, jossa käytetään sisäpyöräilyyn tarkoitettua pyörää. Tuntia ohjaa sisäpyöräilyohjaaja, joka musiikkia ja sen eri tempoja käyttämällä tekee tunnista joko haastavan, helpon tai keskiraskaan. Tunnin aikana käytetään pyörän portaatonta vastusta.

Sisäpyöräily alkaa aina lämmittelyllä, jonka jälkeen se voi olla interval-tyyppinen harjoite tai cardio-henkinen tai matalasykkeinen tasainen ns. tasamaata. Tunnin lopussa on jäähdyttely sekä palauttavat venytykset. Tunnilla kannattaa käyttää kenkiä joissa on klossikiinnike, jotka tuovat pyöräilyyn 30% enemmän tehoja.

Sisäpyöräilyssä saat perus-, vauhti- ja maksimikestävyyttä, riippuen tunnin tasosta. Jos et ole käynyt aikaisemmin tunnilla, kannattaa kuunnella tarkoin pyörän säädöt tunnin alussa, koska silloin tunti on todella tehokas, turvallinen ja hauska!

Rullaus

Rullaustunnilla päästään syvälle faskioihin eli lihaskalvoihin. Kalvot ovat kolmessa kerroksessa: pinnalla, syvässä kerroksessa sekä lihasta ympäröivässä sidekudoskalvokerroksissa. Kalvon tehtävä on suojata lihaksia, verisuonia sekä hermoja, mutta kalvoilla ei ole selkeää lähtö- tai kiinnityskohtia. Kalvot eli faskiat myös osallistuvata lämmönsäätelyyn, aineenvaihduntaan ja ne myös mukautuvat liikkeeseen ja hengitykseen.

Rullauksella saadaan aikaan paine lihaksessa, jossa tapahtuu rentoutusrefleksi. Lihaskalvo voi olla paksuuntunut ja kireä, joka vaikuttaa venyvyyteen ja liikkuvuuteen. Kalvo mukautuu kuormitukseen, joten säännöllinen rullaus vaikuttaa positiivisesti normaalin asennon ylläpitämiseen, eikä kireydet näin ollen pääse muokkaamaan huomaamatta kehoa vääränlaiseen asentoon.

Rullauksessa käytetään eri voimakkuuksia ja rytmityksiä sekä huomioidaan, että rullaus tapahtuu sydämeen päin. Rullauksessa käydään läpi eri kerroilla kehon meridiaaneja ns. toiminnallisia kulkureittejä: takaketju, etuketju, spiraalilinja sekä sivuketju, ja näihin voidaan ottaa alkuvenytys sekä pientä alkuverryttelyä. Käytettäviä rullia on erilaisia.

Zumba® Fitness

Zumba® Fitness on mukava ja helppo tanssillinen tunti, jossa latinalaisrytmisiä kappaleita 75% ja loput ohjaajan itse valitsemia.

Tule kokemaan mm. cumbian, salsan, merenguen sekä reggaetonin hurma. Tunnilla saat hyvän hien pintaan, vaihtelevuutta sekä rasittavuutta lisää matalan ja korkean intensiteetin vaihtelut.

Musiikit ja koreografiat vaihtuvat noin parin kuukauden välein ohjaajasta riippuen. Zumba ei vaadi aikaisempaa tanssitaustaa. Pääasia on, että sinulla on hauskaa ja innostut uusista tanssikuvioista! Zumba-tuntia on ohjaamassa Zin-koulutetut ohjaaja.

Lihaskunto

Lihaskuntotunti on dynaamisista ja staattisista liikesarjoista koostuva hyvin funktionaalista harjoittelua toteuttava tunti, jossa harjoitetaan kehoa monipuolisesti. Tunnin aikana tulee useita toistoja, siellä käytetään rehellisesti voimaa sekä kestävyyttä, räjähtävyyttä.

Sykkeet nousevat sekä laskevat, jolloin harjoittelusta saadaan mukavan vaihteleva. Tunti alkaa aina alkulämmittelyllä ja päättyy venyttelyihin. Tämä tunti ei sisällä mitään vaikeita koreografisia liikesarjoja.

Vatsa-selkä

Vatsa-selkätunti on keskivartaloon keskittyvä tunti, jossa tehdään vuorotellen monipuolisesti vatsa- sekä selkäliikkeitä, joskus mukana on myös apuvälineitä. Liikkeet ovat dynaamisia ja jotkut asennot staattisia, joihin voidaan yhdistellä dynaamisempi osio.

Löydät varmasti kannattelevan lihaksesi ja saat kunnon poltteen keskivartaloon. Vatsa-selkätunti sopii kaikille ja on hyväksi koko keholle.

Syvävenyttely

Syvävenyttely on tunti, jossa keho käydään läpi helppojen venytysliikesarjojen avulla. Rauhallinen flow ja taustalla soiva musiikki antaa venyttelystä voimaa niin arkeen kuin urheiluunkin, sillä se hoitaa kehoa juuri oikealla tavalla. Venytyksissä viivytään 1-2 min riippuen venytettävästä lihasryhmästä tai alueesta.

Säännöllisellä venyttelyllä parannat lihasten aineenvaihduntaa, voimantuottoa sekä liikkuvuutta myös nivelissä. Venyttelyllä ehkäistään ja poistetaan lihasjännitystä sekä urheiluvammoja. Venyttely sopii päätetyöskentelijöille kuin myös aktiiviliikkujille. Jos lihaksesi eivät ole saaneet venytyksiä, voi kehosi tuntua raskaalta ja väsyneeltä. Ammattilaisen ohjauksessa opit kohdentamaan venytyksen oikein.

Rentoutuminen

Rentoutuminen on tunti, jossa energiaa ei juuri käytetä. Tunnilla keskitytään olemaan läsnä omassa kehon keskustassa. Hengitys antaa perusrytmin ja sydämen syke antaa tiedostamattoman rytmin elintoiminnoillemme. Usein kaiken kiireen keskellä emme tunnista kehomme signaaleja, ja näin ollen kehon tarpeet eivät ole suuressa arvossa.

Arvosta itseäsi ja hidasta tahtia, tule hengittämään, rauhoittumaan ja antamaan kehollesi tarvittava tasapaino ankkuroimalla itsesi hetkeksi turvallisesti tähän hetkeen.

KiddieJam©

KiddieJam© on Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksessa kehitetty pedagoginen tuote, jonka avulla tuodaan tanssilajikohtaista materiaalia alle kouluikäisten kanssa työskentelevien ohjaajien ja opettajien ulottuville. KiddieJam© tarjoaa alle kouluikäisille lapsille kurkistuksen eri tanssilajien maailmaan.

Koulutetut ohjaajat tarjoavat valintansa mukaan lapsille maistiaisia showtanssista, streetlajeista, paritanssista, kansantanssista sekä baletista unohtamatta luovuutta ja leikkiä. KiddieJam®-nimisiä tanssitunteja voivat pitää vain perusohjaajakoulutuksen käyneet ohjaajat.